ELLER VAD SÄGER DU?

Om man vill fundera på hur ens relation med vännerna ser ut så kanske en ”mätpunkt” kan vara hur, hur mycket och hur ofta man pratat med varandra.
I de relationer vi nu har, där facebook-, instagram- och snapchat blir en allt större del av ”pratandet”, kan man fundera på vad det gör med vänskap och kärlek.
När vi liksom inte längre rör vid varandra med rösten och lyssnandet. När hummandet och nickandet och de deltagande suckarna inte längre finns med.

När det gäller Gud så kanske bönen på samma sätt kan vara en mätpunkt på hur vår relation är och mår.
Utan dåligt samvete! Bara konstatera ”så här är det”.
Så här ber jag, så här ofta, så här länge – och så här mycket tid tar jag till lyssnandet.
Och kanske därefter fråga sig: ville jag att det skulle vara annorlunda? Vill Gud det?

På söndag är det bönens söndag i kyrkoåret.
Läs gärna bibeltexterna:
1 Mos 18:26-32
Ef 3:14-21
Luk 18:1-8
Ps 13

I Equmeniakyrkan firar gudstjänst på Österängstorpet på söndag – tillsammans med spårarscouter, barn och föräldrar. Den gudstjänsten kommer också att handla om bön på olika sätt.
Välkommen med – och ta med fikakorgen!