”Marta tänkte på allt hon hade att ordna med.”

Nog kan jag känna igen mig i de orden om Marta: ”…tänkte på allt hon hade att ordna med.” Att vara fullt upptagen i tanken av allt praktiskt som ska göras, och oro över att inte hinna, känslan av att inte riktigt orka.

Men jag kan också känna igen mig i Maria, som satte sig ner för att lyssna.

En av söndagens texter handlar om när Jesus besöker de båda systrarna Marta och Maria.
Marta är den där effektiva, plikttrogna kvinnan som får så mycket gjort. Som tänker mycket på att andra ska ha det bra. Men som också känner att det blir för mycket ibland och att hon får dra hela lasset själv.
Maria däremot verkar mer känna efter, ge tid till att lyssna, reflektera, försöka förstå. Hon fokuserar på relationer. I den här situationen är hon intresserad och nyfiken på vad Jesus kan ge henne då hon lyssnar. Medans Marta mer verkar tänka på vad hon kan göra för Jesus.

Ibland tycker jag att Jesus är hård i den här texten. Att han liksom dömer ut Marta och favoriserar Maria. ”Maria har valt bäst. Marta får skylla sig själv.” Jag tror inte att vi ska se den här texten så, som att det handlar om två olika kvinnor. Hos mig finns båda de här sidorna, den som gör och uträttar saker och samtidigt, den som är och tar emot. När Jesus säger att Maria har valt det som är bäst, då är det en inbjudan till var och en av oss att stanna upp och ”bara vara” inför Gud. Jesus understryker också att våran tid med Gud, i bön och lyssnande, aldrig är onödig – utan nödvändig.

Inför helgen vill jag skicka med en andlig övning som går ut på att prioritera om. När du känner ”Oj vad mycket jag har att stå i” eller ”Nu ska jag bara göra den grejen och det där, sen ska jag sätta mig ner en stund och vila eller be” – då ska du tänka tvärt om! Först en stilla stund – sedan lite göranden.

Ett citat som min pastorskollega Andreas ofta återkommer till är att ”bön sträcker ut tiden”. När du är som allra mest stressad och har som mest att göra – då finns det ändå tid för bön. Ett annat sätt att uttrycka det är att ”bönen är som en ficka i tiden.”

Det är min reflektion inför den här helgen.
Läs gärna söndagens texter och fira någon gudstjänst.
5 Mos 4:29-31
Fil 4:10-13
Luk 10:38-42
Ps 123

I Equmeniakyrkan Kaxholmen hänvisar vi till gudstjänsten som sänds från kyrkokonferensen kl. 11.00 på söndag. I den gudstjänsten ordineras jag till pastor, vilket känns spännande, fint och är en glädje för mig! Och en glädje att få fortsätta tjäna i den här församlingen.
Länk till gudstjänsten:

Kyrkokonferensen blir något annorlunda i år. Den sker mycket genom digitala lösningar och sträcker sig över en längre tid än vanligt. Den pågår 18-27 september. Kika gärna in på equmeniakyrkan.se och följ delar av den.

På söndag, 20/9 kl. 16.00, är det även församlingsmöte. Det går att delta i kyrksalen eller via zoom. I inbjudan som gått ut inför församlingsmötet finns en länk för zoom.

Varma september-hälsningar/
Frida Hellsing